Empat hari lepas, Pengasas syarikat Teksi Premium Big Blue yang beroperasi di pusat beli-belah KLCC, Datuk Shamsubahrin Ismail telah mengadakan sidang media, mendesak Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar meletakkan jawatan, kononnya ekoran kegagalan beliau melaksanakan transformasi sistem pengangkutan awam tersebut. Dengan tuduhan melulu dan tanpa asas yang kukuh, Datuk yang sentiasa terpalit dengan kontroversi dan sering didakwa di mahkamah ini mempertikaikan kredibiliti SPAD serta kakitangannya.
Mungkin beliau terlupa, terkhilaf atau lupa memberikan fakta bahawa Kerajaan Malaysia pada 30/05/2013, melalui SPAD, telah dianugerahkan dengan Anugerah Asia Pasific Political Commitment Award oleh International Association for Public Transport (UITP), bertempat di UITP World Congress 2013 di Geneva. Anugerah berprestij ini hasil dari pengiktirafan kepada kerja keras pihak SPAD untuk merancang dan melaksanakan satu lanskap pengangkutan awam yang effisyen melalui Government Transformation Programme (GTP) dan Economic Transformation Programme (ETP), seperti MRT, perkhidmatan bas GO-KL, perkhidmatan 2-Tier KLIA Taxi System, Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1Ma) dan juga Interim Stage Bus Support Fund (ISBSF).
Siapakah Datuk Shamsubaharin ini dan apakah motif beliau mendesak Pengerusi SPAD untuk meletakkan jawatan? Adakah beliau berminat dengan jawatan kerusi panas berkenaan? Apakah dengan 'curriculum vitae' beliau yang penuh dengan dakwaan kes mahkamah dan sentiasa terpalit dengan kontroversi yang tidak sepatutnya, melayakkan beliau untuk bercakap mengenai perkhidmatan awam dan seterusnya mendesak orang lain untuk meletakkan jawatan? Mari kita lihat kontroversi-kontroversi Datuk Shamsubahrin ini terutama ketika menjawat jawatan sebagai Penasihat Korporat kepada National Feedlot Corporation (NFCorp):
November 20, 2011 - Shamsubahrin didakwa menipu Pengarah National Feedlot Corporation (NFCorp), Mohamad Salleh Ismail, dengan tidak amanah berjanji untuk memberikan perkhidmatan konsultansi yang mana beliau gagal untuk melaksanakannya.
November 24, 2011 - Shamsubahrin dilantik sebagai penasihat korporat kepada National Feedlot Corporation (NFCorp).
25 November - 6 December, 2011 - Shamsubahrin dibayar cek berjumlah RM1.755 juta secara beransur-ansur oleh Pengarah National Feedlot Corporation (NFCorp), Mohamad Salleh Ismail.
December 30, 2011 - Shamsubahrin telah didakwa dengan 2 pertuduhan menipu Pengarah National Feedlot Corporation (NFCorp), Mohamad Salleh Ismail sejumlah RM1.755 juta untuk "perkhidmatan rundingan dan konsultansi".
January 27, 2012 - Ketika beliau berada di Hospital Klang mendapat rawatan arteri tersumbat dan kencing manis, Shamsubahrin telah didakwa dengan dua pertuduhan:
1. Menipu pemandu teksi sejumlah RM90,000 untuk melabur di dalam syarikat yang tidak wujud dan;
2. Menipu seorang wanita sebanyak RM13,0000 untuk perkhidmatan pembantu rumah.
Orang sebeginikah yang layak untuk mendesak orang lain meletakkan jawatan? Agak-agaklah.
Biodata Datuk Shamsubahrin:-
- Nama: Shamsubahrin Bin Ismail
- Lahir: 10-11-1966
- No K/P: 661110-01-6037
- Pengasas Syarikat Teksi Premium Big Blue
- Mempunyai beberapa syarikat yang dibina dan menjadi penasihat kepada syarikat tersebut.
- Dilahirkan di Johor.